• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84905
+
-

تولید سالانه 17هزار و 500 تن سیب قره قرمز در اهر

مدیر جهاد کشاورزی اهر: کارشناسان قیمت هر کیلو‌گرم سیب در سال جاری را 1630 تومان تعیین کرده‌اند

کشاورزی
تولید سالانه 17هزار و 500 تن سیب قره قرمز در اهر

از جمله محصولات پرطرفدار و بومی شهرستان اهر سیب سردرختی قره قرمز است که در اقلیم این منطقه کاشت و برداشت می‌شود. این محصول مقاوم به سرماست و حتی شاخه یک ساله آن نیز با مقاومت در برابر سرما میوه می‌دهد. مدیر جهاد کشاورزی اهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب از تولید سالانه 17هزار و 500 تن سیب قره قرمز در این شهرستان خبر داد و گفت: از کل سطح زیر کشت باغ‌های اهر که 7250 هکتار است، حدود 6202 هکتار آن به تولید انواع مختلف سیب اختصاص دارد که سالانه نزدیک به 100 هزار تن انواع سیب تولید می‌شود. 

«محمد اسدی» با اشاره به تولید مناسب امسال میوه‌های سردرختی خصوصاً سیب قره قرمز گفت: سال گذشته تولید سیب بر اثر سرمازدگی کاهش یافته بود و امسال تولیدات ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

وی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی را یکی از راه‌های حل مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان در حوزه تولید عنوان کرد و افزود: کشاورزان با همراهی کارشناسان جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت منطقه‌ای اقدام به تشکیل تعاونی‌هایی کنند که این تعاونی‌ها با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه بتوانند ارزش افزوده تولیدات کشاورزان را بالا ببرند و با تبدیل میوه‌های خام از جمله سیب به صنایع تبدیلی مانند چیپس میوه، لواشک، پوره سیب و غیره و تحویل به سردخانه‌ها به صورت بسته‌بندی و نگهداری آنها تا فصل فروش به قیمت مناسب از خام‌فروشی محصولات به صورت ارزان جلوگیری کنند و ارزش افزوده محصولات را افزایش دهند. 

اسدی بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان اهر 2 کارخانه بسته‌بندی و تبدیلی مجهز به همراه 7 سردخانه با ظرفیت 35 هزار تن فعال است و 4 سردخانه دیگر نیز در مرحله تکمیل است که با اتمام کار آنها مجموعاً 11 سردخانه با ظرفیت حدود 55 هزار تن به ظرفیت نگهداری میوه افزوده خواهد شد. 

وی درباره قیمت سیب هم بیان کرد: هر سال قیمت تولید بعد از بررسی و لحاظ تمامی مراحل و هزینه‌ها از جمله قیمت مصرف حداقل 50 تن کود حیوانی و استفاده به موقع از سموم و آفت‌کش‌ها و غیره، کارشناسی‌شده و مشخص می‌شود.

امسال نیز کارشناسان با لحاظ تمامی مراحل قیمت هر کیلو سیب را 1630 تومان در نظر گرفته‌اند و اختلاف ما در قیمت‌ها فقط در بین 2 نوع تولیدکننده است؛ تولیدکننده‌ای تمام مراحل و هزینه‌ها را انجام داده و کوددهی و سم‌پاشی را به صورت منظم و مرتب انجام داده و محصول باکیفیت‌تر تولید کرده است و تولیدکننده‌ای که مراحل و هزینه‌ها را به موقع و به‌اندازه انجام نداده و کیفیت محصولشان پایین است و قیمت نیز در این مواقع 1350 تومان است. 

اسدی قیمت فروش سیب را هم متفاوت ذکر کرد و گفت: بسته به انجام مراحل، هزینه‌های پرورش، تولید و بسته‌بندی با درجه مناسب قیمت فروش تا 3800 تومان است که هرچه کیفیت محصول بالاتر باشد قیمت فروش نیز بیشتر می‌شود و هرچه کیفیت پایین‌تر و بسته‌بندی نامناسب‌تر باشد قیمت نیز پایین‌تر می‌آید و تا 500 تومان نیز به فروش می‌رسد. این مسئول از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خواست با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاران کنند و با مشاوره‌گیری فنی و آموزنده تولیدات خود را باکیفیت‌تر تولید کنند و راندمان تولید خود را افزایش دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید